per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
1
25
23407
scientific
تحلیل جامعه شناختی رفتار مصرف ماهی در شهر مشهد
علی یوسفی
1
محمد تقی شریعتی
2
استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهدو عض و شورای علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد
استادیار ترویج و ت وسعه و عضو مرکز تحقیقا ت روستایی وزار ت جهادکشاورزی
مقاله حاضر به این سؤال پاسخ میدهد که چرا با وجود مزی تهای غذایی ماهی نسب ت به سایرگوشـ تهـا، مصـرف مـاهی درمیان خانوارهای ایرانی پایین اس ت؟ مطالعه رفتار مصرف ماهی بر روی 758خانوار نمونه ساکن در شهر مشهد کـه بـه روشـیکاملاً تصادفی انتخاب شدهاند نشان میدهد: اولاً سرانه ماهیانه مصرف ماهی در خانوارهای سـاکن مشـهد، بسـیار پـایین )130گرم در ماه( اس ت و درصد قابل توجهی از خانوارها ) 51/4درصد( نیز ماهی مصرف نمیکنند. ثانیاً شش عامـل مهمـی کـه بـهصور ت ترکیبی و همزمان 33/4درصد از تغییرا ت مصـرف سـرانه مـاهی در خـانوار را توضـیح مـیدهنـد، بـه ترتیـ ب میـزانتأثیرگذاری عبار تاند از متغیرهای آگاهی مصرفی ) ،(/320برخورداری از امکانـا ت مصـرفی ) ،(/188عـادت مصـرفی )،(/154ارزیابی فایده مصرف ) ،(/145پاداش اجتماعی مصرف ) (/128و فشار هنجاری مصرف ) .(/09ثالثاً بـین هریـک از متغیرهـایمذکور و رفتار مصرف ماهی در خانوار، رابطه تلازمی وجود دارد، به گونهای که وقتی تأثیر سـایر متغیرهـای مـورد بررسـی بـرروابط یکایک آنها بر مصر ف سرانه ماهی، کنترل میگردد، همبستگی آماری آنها کاملاً معنادار باقی میماند
http://www.jss-isa.ir/article_23407_6d33c6dafe0f2c3dd73ea5060f84957a.pdf
مصر ف آبزیان
مصر ف ماهی
جامعه شناسی مصر ف
کنش مصرفی
per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
26
48
23408
scientific
مصرف سینما در خراسان رضوی و عوامل مؤثر بر آن
ابوالفضل شرفی
1
کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی، عضو گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی ـ واحد مشهد
سینمای ایران با موقعیتی قابل اعتنا در مجامع و رویدادهای بـینالمللـی رسـانه مـؤثری بـرای بـازگویی غنـایفرهنگی این سامان و یکی از دریچههای ورود سرمایهگذاران به شمار میآید. هنر فیلمسازی حوزهای است کـهایرانیان بیش از سایر حوزهها توانستهاند در آن کلاف تجدد را باز کرده و به تعریفی جامع و روزآمد از خـود ورابطه خود با جهان خارج برسند و به همین دلیل به بازیگرانی جدی و مصر تبـدیل شـدهانـد. بـا وجـود ایـن،شواهد نشان میدهند که اخیراً تقاضا برای مصرف سینما و در نتیجه میزان بازگشت سرمایه به ایـن صـنعت درایران کاهش یافته است. هدف از این تحقیق، شناسایی موانع مصرف سینما است. برای این منظور مطالعهای بـهصورت پیمایشی صورت گرفت. یافتهها نشان داد مصرف سینما اغلب با انگیزه تفریح و به شیوه جمعی، همراهبا خانواده یا دوستان، صورت میگیرد. مهمترین موانع مصرف سینما، هزینه اجتماعی، هزینه عملکـردی، هزینـهمالی، هزینه زمانی و مصرف بدیلهای سینما هستند. افزایش هزینه مالی، زمانی و هزینه عملکـردی بـا افـزایشهزینه اجتماعی و افزایش مصرف بدیلهای سینما در رابطه مستقیم است.
http://www.jss-isa.ir/article_23408_c0ed16521f9f679048dedf6d98083b28.pdf
مصرف سینما
نحوه مصرف
هزینه اجتماعی
هزینه مالی
هزینه زمانی
هزینه عملکردی
per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
49
71
23409
scientific
عدم توافق ارزشی و تأثیر آن بر ناسازگاری زوجین در مشهد
غلامرضا صدیق اورعی
1
احمدرضا اصغرپور ماسوله
2
مربی جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
خانواده یکی از قدیمیترین نهادهای تربیتی جوامع انسانی اس ت. خانواده به عنوان یک خردهنظام در درون نظاما جتماعی، دارای تمام ویژگیهای نظام اس ت. عدم تعادل در نظام خان واده مو ج ب بروز مشکلاتی در آن میشود وبر خی کارکردهای آن را مختل میکند. از سوی دیگر در خانوادههای ایرانی، قیود فرهنگی مانع طـلاق مو جـ بمیشود که مشکلا ت مو ج ود به طور کامل در آمار طلاق منعکس نشود. یکی از راههای بررسی مشکلا ت خان وادهدر ایران، بررسی ناسازگاری اعضای خانواده و عوامل مؤثر بر آن اس ت. در این مقاله تضاد ارزشی میان همسران ورابطه آن با ناسازگاری میان آن دو بررسی شده اس ت. تحلیل دادههای تجربی این پژوهش که از مأ خوذ از مصا حبهبا 143زوج مشهدی اس ت، نشان داد که تضاد ارزشی میان همسران مو ج ب افزایش بروز رفتارهای ناسازگارانه ازسوی هر دو میشود. در تحلیل سا ختاری، ضری ب تحلیل مسیر میان تضاد ارزشی همسران و اعمال ناسازگارانهشوهران برابر 0/33و همین ضری ب مسیر برای اعمال ناسازگارانه بانوان برابر 0/26بوده اس ت
http://www.jss-isa.ir/article_23409_2526b23d7f620e1358d904fb543a86be.pdf
خانواده
مشکلا ت سا ختاری
تضاد ارزشی
ناسازگاری
per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
72
93
23410
scientific
میزان تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن
هما زنجانی زاده
1
محسن نوغانی
2
زهرا حسامی
3
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد،عضو شورای علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف اصلی این مقاله، بررسی میزان تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل اجتماعی مؤثر بـرآن است. جهت بررسی موضوع تحقیق از نظریات آدامز، هومنز، مازلو، تیلـور و... اسـتفاده شـده اسـت. بـرایپاسخگویی به سؤال اصلی مقاله، یعنی میزان تعهـد سـازمانی کارکنـان دانشـگاه فردوسـی و عوامـل اجتمـاعیتأثیرگذار بر آن، مطالعهای با اسـتفاده از ابـزار پرسـشنامـه بـر روی 300نفـر از کارکنـان سـازمان مرکـزی ودانشکدههای دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1103) 1387نفـر( کـه بـه روش نمونـهگیـری طبقـهای انتخـابشدهاند، انجام گرفته است. در این مقاله، رابطه متغیرهای احساس عدالت سازمانی، مشـارکت سـازمانی، فشـارنقش، احساس نظارت و کنترل سازمانی، ابهام نقش و رفتار انساندوستانه مافوق بـا کارکنـان بـا متغیـر وابسـته)تعهد سازمانی( مورد سنجش قرار گرفته است که مهمترین نتایج مبین آن است که میزان تعهد سازمانی کارکنان)در بازه صفر تا صد( 76/20و در حد بالا است. از میان عوامل اجتمـاعی مـؤثر بـر تعهـد سـازمانی کارکنـان،عواملی چون رفتار انساندوستانه مافوق با کارکنان )سبک رهبری(، نظارت و کنترل سازمانی، مشارکت سازمانیو فشار نقش بیشترین تأثیر را بر متغیر تعهد سازمانی داشتهاند
http://www.jss-isa.ir/article_23410_f16520c2f778d54a975fabb0ebe57534.pdf
تعهد سازمانی
عدالت سازمانی
مشـارکت سـازمانی
فشـار نقـش
کنتـرل سـازمانی
کارکنـان دانشگاه فردوسی مشهد
per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
94
122
23411
scientific
فرهنگ کار در بین فرزندان شاهد استان خراسان رضوی
مژگان عظیمی هاشمی
1
عضو هیئت علمی گروه پژوهش علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد و دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
در این مقاله براساس مدل اجیل 3پارسونزی، کار مفهومی چند بعدی است و در چهار وجه اثبـاتی، شخصـیتی،اجتماعی و فرهنگی طبقهبندی میشود. در این بررسی هویت کاری )معانی و مقتضیات کار، ارزشها، انگیزههـاو خودپنداره شغلی( مهمترین نشانه فرهنگ کاری تلقی شده و عوامل مؤثر بر آن در سه سطح فردی، شـغلی وانتظارات اجتماعی بررسی شده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختیافته بوده است. جمعیـت ایـنپژوهش فرزندان شاهد شاغل و بیکار استان خراسان رضوی و طـرح نمونـهگیـری طبقـهای و روش توزیـع وانتخاب نمونه، خوشهای چند مرحلهای است. نتایج نشان داد افراد نمونه این تحقیق بر ضرورت کار بـه عنـوانامری که علاوه بر ارزش بیرونی )دسترسی به درآمد، احترام و عزت و وابستگی اجتماعی( دارای ارزش درونیاست و میتواند میل به تحرک و فعالیت، موفقیت، خودیابی و... آنها را ارضا نماید، تقریباً اتفاق نظر دارند. 58درصد معانی و مقتضیات ابراز شده بر ارزش درونی و 41درصد بر ارزشهای بیرونی کار تأکیـد دارنـد. افـرادجوانتر و کسانی که تحصیلات کمتری دارند، بیشتر به انگیزههای بیرونی اهمیت مـیدهنـد. سـهچهـارم افـرادخودپندارة شغلی نسبتاً خوبی دارند و ده درصد خودپنداره بسیار ضعیفی دارنـد. در بـین عوامـل فـردی، تـأثیرمهارت بر یکی از اجزای فرهنگ کار که خودپنداره شغلی است مورد تأیید قـرار گرفـت و تـأثیر آن بـر سـایراجزای فرهنگ کار چندان قابل توجه نبود. در سطح شغلی، قراینی که براساس آن، نوعِ شغل بتواند بـر فرهنـگکار تأثیر بگذارد وجود ندارد. اما تجربیات و سوابق شغلی با معانی و مقتضـیات کـار وابسـته اسـت. در سـطحانتظارات اجتماعی نیز نظر فرزندان شاهد درباره انتظارات جامعه در مورد کار و انتظار جامعه از آنها و انتظـاراز سازمان بنیاد شهید بر برخی از اجزای فرهنگ کار تأثیر دارد.
http://www.jss-isa.ir/article_23411_397b99dd52b9579ddf6dac8ecdce31db.pdf
فرهنگ کار
هویت کاری
خودپنداره شغلی
معانی کار
ارزشهای کاری
فرزند شاهد
per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
123
170
23412
scientific
اثربخشی برنامه های معتادان گمنام در نگرش معتادان به مواد مخدر
اکبر علیوردی نیا
1
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان اثربخشی برنامه های انجمـن معتـادانگمنام بر گرایش به مواد مخدر بـوده اسـت. روش تحقیـق، پیمایشـی و ابـزارجمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه میباشد. جامعه آماری عبارت است از کلیهمعتادان گمنام ایران، که در جلسات و برنامه های معتادان گمنام مشارکت دارند.در مجموع تعداد 581نفر افراد مورد مطالعـه بـا روش نمونـه گیـری تصـادفیخوشه ا ی چند مرحله ای انتخاب گردیدند. چهارچوب نظری این پژوهش مبتنیبر جوانبی از نظریه های کنترل اجتماعی، سرمایه اجتماعی و انحـراف و نظریـهترکیبی خودکنترلی گاتفردسن و هیرشی میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد کهمشارکت در جلسات و برنامه بهبودی دوازده قدمی معتـادان گمنـام در تغییـرنگرش و بهبود اعضای آن مؤثر بوده است. یافتههای بـه دسـت آمـده در ایـنزمینه موافق با مطالعات انجامشدة پیشین در خارج از کشور میباشد.
http://www.jss-isa.ir/article_23412_8bf867c0861dba71c577ab8a5fedb424.pdf
انجمن معتادان گمنام
حمایت اجتماعی
خودکنترلی
گـرایش بـه مواد مخدر
per
انجمن جامعهشناسی ایران
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2783-3429
2010-09-01
3
3
171
195
23413
scientific
شکاف های منطقه ای در نگرش ایرانیان به مصرف مواد مخدر
سمیرا کلهر
1
پژوهشگر علوم اجتماعی
پیمایش های عمومی در ایران نشان داده است که از نظر مردم پس از گرانی و بیکاری و با اندکی فاصله، اعتیادمهمترین مشکل اجتماعی معرفی میشود، و همواره حدود 90در صد نردم اعتیاد را یک مسـاله جـدی دانسـتهاند. همچنین حدود نیمی از زندانیان و تعداد زیادی از مجازاتهای اعدام در ایران با این مساله اجتماعی ارتبـاطدارد. در باره موضوع اعتیاد پژوهشهای زیادی هم انجام شده است، اما پژوهشی که تفـاوتهـا را بـر حسـبمناطق مختلف ایران تحلیل کرده باشد، کمتر است. مطالعه حاضر ، تحلیل ثانویهای است که از پیمایشی کـه در23استان در سالهای 2005-2003و با نمونه ای برابر 13364نفر انجام شد. نتایج متغیرهای به دسـت آمـده ازآن پیمایش همراه با سایر شاخصهای جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی هر منطقه برای درک تفاوت میـان منـاطقتحلیل شده است. یافتهها بر حسب متوسط رفتار یا عقیـده پاسـخگویان هـر منطقـه نسـبت بـه مـواد مخـدر وشکافه ای منطقه ای و تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته ارائه شدهاند
http://www.jss-isa.ir/article_23413_6b0e703496a4254ad7c34de4ab0ec1c4.pdf
مواد مخدر
اعتیاد
ایران
تحلیل ثانویه