2024-03-28T20:41:36Z
http://www.jss-isa.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4387
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2008-3653
1394
9
4
پدرسالاری، تجددِ تحریفشده و نمایش بدن زنانه: مطالعهای در شهر رشت
حمید
عباداللهی چنذانق
حسن
چاوشیان
مریم
اسمعیل زاده سالستانی
هدف این مطالعه، بررسی منطق حاکم بر کنشهای نمایشی بدنیِ زنان و انگیزة آنان از کسب داراییِ زیبایی در جریان زندگی روزمره در جامعة ایران است. برای مطالعة این منطق، از رویکردی تلفیقی، بر محور نظریة «پدرسالاریِ جدیدِ» هشام شرابی، استفاده شدهاست که قابلیت ثبت و تحلیلِ پویاییها و پیچیدگیهای کنشِ نمایشِ بدنِ زنانه را در جریان تعاملات اجتماعی دارد. با توجه به ماهیت تحقیق و با اتکا به رویکرد نظری پژوهش، 82 نفر نمونه با روش گلولهبرفی از مراکز تعاملات مناسکی (باشگاههای بدنسازی، آرایشگاهها و جلسههای مذهبی) در شهر رشت انتخاب شدند. مصاحبه با نمونهها، با روش مصاحبة نیمهساختمند انجام شد. براساس نتایج پژوهش، با توجه به ریشههای کنشهای نمایشی بدن زنانه، میتوان پنج تیپ میانة سنتیمذهبی، تیپ میانه با نگاه شرقشناختی، تیپ شرقشناختی و تیپ فمینیستی. نمایش بدن زنانه در چهار تیپ نخست، تحت تأثیر الگوهای پدرسالارانة «سنتی» یا «جدید» است؛ بهطوریکه هرچه از تیپ نخست بهسوی تیپ چهارم پیش میرویم، حاکمیت الگوهای پدرسالارانة «سنتی» به الگوهای پدرسالارانة «جدید» تغییر میکند. چهار تیپ نخست، با وجود تفاوتها، در حاکمیت الگوهای پدرسالارانه بر کنشهای نمایش بدن مشابهاند و فقط تبپ فمینیستی درمقابل این الگوها جبههگیری میکند. تیپ را شناسایی کرد: تیپ رادیکال اسلامگرای سیاسی،
پدرسالاری
نمایش بدن
حلقههای زنانه
سرمایة جنسی
2015
12
22
5
34
http://www.jss-isa.ir/article_26760_3cd1f81d4aac16bac5a02b6d3300f19b.pdf
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2008-3653
1394
9
4
مطالعۀ جامعهشناختی درگیری افراد در شرطبندیهای ورزشی (مطالعهای درباب دانشجویان دانشگاههای شهر رشت)
سعید
کبیری
محمد مهدی
رحمتی
محمود
شارع پور
سیده معصومه
شادمنفعت
هدف پژوهش حاضر تبیین شرطبندیهای ورزشی جوانان است. محققان با استفاده از نظریههای کنترل (خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی) سعی در تبیین چرایی درگیری افراد در فعالیتهای مزبور دارند. بهاینمنظور، با استفاده از نمونۀ 272 نفری از دانشجویان دانشگاههای شهر رشت فرضیات پژوهش آزمایش شد. نتایج نشان داد که خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی درمجموع حدود 51 درصد از تغییرات شرطبندیهای ورزشی و حدود 43 درصد از تغییرات تمایل به شرطبندیهای ورزشی را پیشبینی میکنند.
شرطبندیهای ورزشی
خودکنترلی
پیوند اجتماعی
انتخاب /عقلانی
2015
12
22
35
59
http://www.jss-isa.ir/article_26761_28ade0ff9d14ed906a3a2673e4971dad.pdf
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2008-3653
1394
9
4
ماکیانداری و ارتباط آن با نهادهای اجتماعی در جامعۀ روستایی گیلان
سید هاشم
موسوی
مقالۀ حاضر گزارشی از پژوهشی میدانی در جامعۀ روستایی گیلان است که به توصیف فرهنگ ماکیانداری میپردازد و نشان میدهد که ماکیانداری با نهادهای اجتماعی (خانواده و ازدواج، مذهب، حقوق و اقتصاد) ارتباط دارد و در آیینۀ فولکلور و سنتهای شفاهی بازتاب وسیعی داشتهاست. حجم وسیع اطلاعات بازیافته از سنتهای شفاهی روستاییان گیلانی، که شامل سنتهای گفتاری، سنتهای مادی و سنتهای رفتاری است، اهمیت این سنتها را در اندیشه و پیشه و فرهنگ مردم این منطقه نماین میکند؛ تاآنجاکه میتوانیم حوزۀ فرهنگی گیلانزمین را "حوزۀ تمدن مرغ و تخممرغ" بنامیم. این پژوهش از روشهای انسانشناختی (مشاهده همراه با مشارکت، مصاحبه، مطالعۀ اسنادی و...) سود جستهاست.
ماکیانداری
گیلان
سنتهای گفتاری
مادی
رفتاری
2015
12
22
60
83
http://www.jss-isa.ir/article_26762_4b487c9d69a53439189fad7b6428e7a0.pdf
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2008-3653
1394
9
4
سنجش رابطة میان وضعیت اقتصادی و فرهنگ سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان
هادی
نوری
محمدرضا
غلامی
طاهره
واقعه دشتی
برای استقرار نظام دموکراتیک وجود زمینههای اجتماعی- اقتصادی مناسب لازم است؛ ازاینرو، مطالعة علمی اینزمینهها میتواند چگونگی تحقق دموکراسی را تبیین کند. اینپژوهش با هدف پاسخ به دو سؤال چیستی (براساس گونهشناسی آلموند و وربا) و چراییِ فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه گیلان (مبنی بر نظریة لیپست) صورت گرفتهاست.
اینمطالعه با روش پیمایش انجام شدهاست. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعة آماری کلیة دانشجویان دانشگاه گیلاناند که 374 نفر آنها بهشیوة نمونهگیری مطبّق انتخاب شدهاند. براساس یافتههای پژوهش، بین متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، درآمد ماهیانة خانواده، وضعیت اشتغال و محل سکونت دانشجویان، با فرهنگ سیاسی آنها، رابطة معنادار و مستقیمی وجود دارد. 4/36 درصد پاسخگویان فرهنگ سیاسی محدود و 6/63 درصد آنها نیز فرهنگ سیاسی اطاعتی دارند.
نظام دموکراتیک
دموکراسی
فرهنگ سیاسی محدود
فرهنگ سیاسی اطاعتی
2015
12
22
84
105
http://www.jss-isa.ir/article_26763_104b0fcf99253b0d1b51ef7d540d68f8.pdf
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2008-3653
1394
9
4
مطالعة قومنگارانة غذاهای محلی در شهرستان فومن: پژوهشی در مردمشناسی غذا و تغذیه
ابوعلی
ودادهیر
نسرین
امیدوار
جلال الدین
رفیع فر
سارا
جوان محجوب دوست
امروزه، جایگاه غذا در زندگی انسان از نیازی فیزیولوژیک فراتر رفته و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یافته است. مردمشناسی غذا و تغذیه حوزهای از پژوهش در مردمشناسی است که به بررسی ابعاد مختلف غذا در زندگی انسان میپردازد. مطالعة حاضر در چارچوب مردمشناسی غذا و تغذیه به بررسی فرهنگ غذایی اهالی شهرستان فومن (فومنات) پرداخته است. بهاینمنظور، با استفاده از روش قومنگاری نظاممند، تفسیری و چندمکانی فرهنگ غذایی شهرستان فومن توصیف، و رفتارها و آدابورسوم مربوط به تغذیه در فصلهای گرم سال بررسی شده و نتایج بهصورت درونمایهها یا مؤلفههای نظام غذایی سنتی استخراج و ارائه شده است. برخی درونمایههای بهدستآمده عبارتاند از: اصلیترین مواد بهکاررفته در غذاهای محلی فومن، نمود زبانی غذا، سفره، کنارغذا، منشأ مواد غذایی، ظروف، هویت، آمیختگی فرهنگی، سلامتی، غذای مراسم.
مردمشناسی غذا و تغذیه
فرهنگ غذایی
دستپخت
شیوههای غذایی
نظام غذایی سنتی و محلی
2015
12
22
106
138
http://www.jss-isa.ir/article_26764_3b4db846244398fe7aed14a8154f59de.pdf
مجله مطالعات اجتماعی ایران
2008-3653
2008-3653
1394
9
4
مخالفخوانیهای دانشآموزی و گفتمان مدرسه مطالعة دانشآموزان استان گیلان
علی
یعقوبی
هدف اصلی این مقاله مطالعة کیفی مخالفخوانیهای دانشآموزی و گفتمان مدرسهای است. مطالعه با تکیه بر موردپژوهی جمعی و نمونهگیری هدفمند از مصاحبههای نیمهسازمانیافته، فردی و گروهی (گروه متمرکز) انجام شدهاست. بهاینمنظور، با یازدهنفر بهصورت فردی و یکصدنفر بهصورت گروهی (درقالب پانزدهجلسه) مصاحبه شد. سپس، مصاحبهها بهشیوة تحلیل مضمون بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که هرچه ذهنیت خانواده با مدرسه مشترک باشد، ارزشهای مدرسه بهسهولت بازتولید میشود و متعاقب آن، مخالفخوانیهای دانشآموزی تقلیل مییابد. کنش دانشآموزان درمقابل قواعد مدرسه صرفاً اطاعت محض نیست، بلکه خلاقیتهایی در زندگی روزمرۀ دانشآموزان وجود دارد که برمبنای نظریۀ طفره میروند و بهشیوههای ابتکاری آنها را کنار میگذارند. این شیوهها بسیاری از کردارهای زندگی روزمره، مانند ترک کلاس و مدرسه، استتار، غافلگیری، احتیاط، رازداری، بازی، نیرنگ، بدننمایی، نوع مصرف و... را شامل میشوددوسرتو کنشگران از اجرای دقیق قوانین و اعمال رویههای گفتمانی
دانشآموزان
مخالفخوانی
گفتمان
گیلان
2015
12
22
139
166
http://www.jss-isa.ir/article_26765_f13960ee277cd374711060aa3091b453.pdf