انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-36539420151222پدرسالاری، تجددِ تحریفشده و نمایش بدن زنانه: مطالعهای در شهر رشت53426760FAحمید عباداللهی چنذانقاستادیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانحسن چاوشیاناستادیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانمریم اسمعیل زاده سالستانیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران.Journal Article20170807هدف این مطالعه، بررسی منطق حاکم بر کنشهای نمایشی بدنیِ زنان و انگیزة آنان از کسب داراییِ زیبایی در جریان زندگی روزمره در جامعة ایران است. برای مطالعة این منطق، از رویکردی تلفیقی، بر محور نظریة «پدرسالاریِ جدیدِ» هشام شرابی، استفاده شدهاست که قابلیت ثبت و تحلیلِ پویاییها و پیچیدگیهای کنشِ نمایشِ بدنِ زنانه را در جریان تعاملات اجتماعی دارد. با توجه به ماهیت تحقیق و با اتکا به رویکرد نظری پژوهش، 82 نفر نمونه با روش گلولهبرفی از مراکز تعاملات مناسکی (باشگاههای بدنسازی، آرایشگاهها و جلسههای مذهبی) در شهر رشت انتخاب شدند. مصاحبه با نمونهها، با روش مصاحبة نیمهساختمند انجام شد. براساس نتایج پژوهش، با توجه به ریشههای کنشهای نمایشی بدن زنانه، میتوان پنج تیپ میانة سنتیمذهبی، تیپ میانه با نگاه شرقشناختی، تیپ شرقشناختی و تیپ فمینیستی. نمایش بدن زنانه در چهار تیپ نخست، تحت تأثیر الگوهای پدرسالارانة «سنتی» یا «جدید» است؛ بهطوریکه هرچه از تیپ نخست بهسوی تیپ چهارم پیش میرویم، حاکمیت الگوهای پدرسالارانة «سنتی» به الگوهای پدرسالارانة «جدید» تغییر میکند. چهار تیپ نخست، با وجود تفاوتها، در حاکمیت الگوهای پدرسالارانه بر کنشهای نمایش بدن مشابهاند و فقط تبپ فمینیستی درمقابل این الگوها جبههگیری میکند. <br /> <br /> تیپ را شناسایی کرد: تیپ رادیکال اسلامگرای سیاسی، انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-36539420151222مطالعۀ جامعهشناختی درگیری افراد در شرطبندیهای ورزشی (مطالعهای درباب دانشجویان دانشگاههای شهر رشت)355926761FAسعید کبیریدانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندرانمحمد مهدی رحمتیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانمحمود شارع پوراستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندرانسیده معصومه شادمنفعتدانش آموخته جامعه شناسی دانشگاه گیلانJournal Article20170807هدف پژوهش حاضر تبیین شرطبندیهای ورزشی جوانان است. محققان با استفاده از نظریههای کنترل (خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی) سعی در تبیین چرایی درگیری افراد در فعالیتهای مزبور دارند. بهاینمنظور، با استفاده از نمونۀ 272 نفری از دانشجویان دانشگاههای شهر رشت فرضیات پژوهش آزمایش شد. نتایج نشان داد که خودکنترلی، پیوند اجتماعی و انتخاب عقلانی درمجموع حدود 51 درصد از تغییرات شرطبندیهای ورزشی و حدود 43 درصد از تغییرات تمایل به شرطبندیهای ورزشی را پیشبینی میکنند.
انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-36539420151222ماکیانداری و ارتباط آن با نهادهای اجتماعی در جامعۀ روستایی گیلان608326762FAسید هاشم موسویعضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانJournal Article20170807مقالۀ حاضر گزارشی از پژوهشی میدانی در جامعۀ روستایی گیلان است که به توصیف فرهنگ ماکیانداری میپردازد و نشان میدهد که ماکیانداری با نهادهای اجتماعی (خانواده و ازدواج، مذهب، حقوق و اقتصاد) ارتباط دارد و در آیینۀ فولکلور و سنتهای شفاهی بازتاب وسیعی داشتهاست. حجم وسیع اطلاعات بازیافته از سنتهای شفاهی روستاییان گیلانی، که شامل سنتهای گفتاری، سنتهای مادی و سنتهای رفتاری است، اهمیت این سنتها را در اندیشه و پیشه و فرهنگ مردم این منطقه نماین میکند؛ تاآنجاکه میتوانیم حوزۀ فرهنگی گیلانزمین را "حوزۀ تمدن مرغ و تخممرغ" بنامیم. این پژوهش از روشهای انسانشناختی (مشاهده همراه با مشارکت، مصاحبه، مطالعۀ اسنادی و...) سود جستهاست.
انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-36539420151222سنجش رابطة میان وضعیت اقتصادی و فرهنگ سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان8410526763FAهادی نوریاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانمحمدرضا غلامیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلانطاهره واقعه دشتیکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلانJournal Article20170807برای استقرار نظام دموکراتیک وجود زمینههای اجتماعی- اقتصادی مناسب لازم است؛ ازاینرو، مطالعة علمی اینزمینهها میتواند چگونگی تحقق دموکراسی را تبیین کند. اینپژوهش با هدف پاسخ به دو سؤال چیستی (براساس گونهشناسی آلموند و وربا) و چراییِ فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه گیلان (مبنی بر نظریة لیپست) صورت گرفتهاست.
اینمطالعه با روش پیمایش انجام شدهاست. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعة آماری کلیة دانشجویان دانشگاه گیلاناند که 374 نفر آنها بهشیوة نمونهگیری مطبّق انتخاب شدهاند. براساس یافتههای پژوهش، بین متغیرهای جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، درآمد ماهیانة خانواده، وضعیت اشتغال و محل سکونت دانشجویان، با فرهنگ سیاسی آنها، رابطة معنادار و مستقیمی وجود دارد. 4/36 درصد پاسخگویان فرهنگ سیاسی محدود و 6/63 درصد آنها نیز فرهنگ سیاسی اطاعتی دارند.انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-36539420151222مطالعة قومنگارانة غذاهای محلی در شهرستان فومن: پژوهشی در مردمشناسی غذا و تغذیه10613826764FAابوعلی ودادهیردانشیار گروه مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراننسرین امیدواردانشیار گروه تغذیه جامعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیجلال الدین رفیع فراستاد مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهرانسارا جوان محجوب دوستکارشناس ارشد مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170807امروزه، جایگاه غذا در زندگی انسان از نیازی فیزیولوژیک فراتر رفته و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یافته است. مردمشناسی غذا و تغذیه حوزهای از پژوهش در مردمشناسی است که به بررسی ابعاد مختلف غذا در زندگی انسان میپردازد. مطالعة حاضر در چارچوب مردمشناسی غذا و تغذیه به بررسی فرهنگ غذایی اهالی شهرستان فومن (فومنات) پرداخته است. بهاینمنظور، با استفاده از روش قومنگاری نظاممند، تفسیری و چندمکانی فرهنگ غذایی شهرستان فومن توصیف، و رفتارها و آدابورسوم مربوط به تغذیه در فصلهای گرم سال بررسی شده و نتایج بهصورت درونمایهها یا مؤلفههای نظام غذایی سنتی استخراج و ارائه شده است. برخی درونمایههای بهدستآمده عبارتاند از: اصلیترین مواد بهکاررفته در غذاهای محلی فومن، نمود زبانی غذا، سفره، کنارغذا، منشأ مواد غذایی، ظروف، هویت، آمیختگی فرهنگی، سلامتی، غذای مراسم<strong><em>.</em></strong>
انجمن جامعهشناسی ایرانمجله مطالعات اجتماعی ایران2008-36539420151222مخالفخوانیهای دانشآموزی و گفتمان مدرسه مطالعة دانشآموزان استان گیلان13916626765FAعلی یعقوبیعضو هیئت علمی دانشگاه گیلانJournal Article20170807هدف اصلی این مقاله مطالعة کیفی مخالفخوانیهای دانشآموزی و گفتمان <br /> مدرسهای است. مطالعه با تکیه بر موردپژوهی جمعی و نمونهگیری هدفمند از مصاحبههای نیمهسازمانیافته، فردی و گروهی (گروه متمرکز) انجام شدهاست. بهاینمنظور، با یازدهنفر بهصورت فردی و یکصدنفر بهصورت گروهی (درقالب پانزدهجلسه) مصاحبه شد. سپس، مصاحبهها بهشیوة تحلیل مضمون بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که هرچه ذهنیت خانواده با مدرسه مشترک باشد، ارزشهای مدرسه بهسهولت بازتولید میشود و متعاقب آن، مخالفخوانیهای <br /> دانشآموزی تقلیل مییابد. کنش دانشآموزان درمقابل قواعد مدرسه صرفاً اطاعت محض نیست، بلکه خلاقیتهایی در زندگی روزمرۀ دانشآموزان وجود دارد که برمبنای نظریۀ طفره میروند و بهشیوههای ابتکاری آنها را کنار میگذارند. این شیوهها بسیاری از کردارهای زندگی روزمره، مانند ترک کلاس و مدرسه، استتار، غافلگیری، احتیاط، رازداری، بازی، نیرنگ، بدننمایی، نوع مصرف و... را شامل میشوددوسرتو کنشگران از اجرای دقیق قوانین و اعمال رویههای گفتمانی