نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

اگر چه فاصله‌گذاری فیزیکی و قرنطینه در کنار استفاده از ماسک و تزریق واکسن به عنوان مهم ترین راه حل‌های مقابله با بیماری کووید 19 معرفی شده است، اما تحقیقات اندکی در ایران پیامدهای اجتماعی فاصله‌گذاری فیزیکی و قرنطینه را مورد مطالعه قرار داده اند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربه زیسته مردم در شهر کرمان از طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و قرنطینه در دوران بیماری کووید 19 است. رویکرد مطالعه کیفی و مبتنی بر روش پدیدار‌‌شناسی است. با استفاده از روش  نمونه گیری هدفمند، با 19 نفر از افراد 20 تا 60 ساله در فاصله زمانی فروردین تا شهریور 1400، مصاحبه‌های عمیق انجام شد. داده‌ها با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک تحلیل و چهار مضمون اصلی: سردرگمی و بدبینی، خودپایبندی به دستورالعمل‌ها و عدم پایبندی دیگران، تغییر در الگوی کنش‌های اجتماعی و اقتصادی و میل به ادغام مجدد، علی رغم ابهام نسبت به آینده استخراج شد. بر اساس یافته ها، فاصله‌گذاری فیزیکی موجب تغییر در الگوی کنش‌های اقتصادی و اجتماعی افراد شده است. علاوه بر این، علی رغم اینکه برخی موافق فاصله‌گذاری فیزیکی و قرنطینه عمومی بودند، اما برخی دیگر مشتاقانه خواستار بازگشت به سطح بالای فعالیت‌های اجتماعی دوران ماقبل کرونا بودند، به خصوص افرادی که در مشاغل کم درآمد یا ناپایدار فعالیت داشتند، احساس کردند که فاصله‌گذاری فیزیکی و قرنطینه مرتبط با کووید 19 بر سلامت روان و رفاه آنان در دوران قرنطینه تاثیرات منفی داشته است.
 

کلیدواژه‌ها

شیردل، الهام؛ حامی کارگر، فاطمه و حاکمی، محسن (1400). "احساسات دینی و سازگاری با بحران کووید 19: مطالعه پدیدار شناسانه در استان سیستان و بلوچستان"، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 14(4): 183-159.
شیردل، الهام؛ حامی کارگر، فاطمه و سهراب زاده، مهران (1400). "کرونا و چالش‌های خانواده: مطالعه پدیدارشناسی تجربه زیسته جوانان سیستان و بلوچستان"، نشریه علمی-تربیتی زنان و خانواده، 16(55): 154-133.
یعقوبی چوبری، علی؛ حمیدی بگه جان، حشمت الله و اسلامی، نسرین (1400). "تجربه صمیمیت در موقعیت قرنطینگی"، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 15(3): 125-101.
قره داغی، علی و معصومی علاء، سپیده (1400). "بررسی کیفی تجارب زیسته خانواده‌های گسسته و در هم تنیده در کنار آمدن با قرنطینه در دوره شیوع کرونا"، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12(45): 82-47.
Akan, H., Gurol, Y., Izbirak, G., Ozdatlı, S., Yilmaz, G., Vitrinel, A., & Hayran, O. (2010). “Knowledge and attitudes of university students toward pandemic influenza: a cross-sectional study from Turkey”. British Medicine Center Public health, 10(1), 1-8.
Albrecht, T. L., Johnson, G. M., & Walther, J. B. (1993). “Understanding communication processes in focus groups”. Successful focus groups: Advancing the state of the art, 5, 1-64.
Ares, G., Bove, I., Vidal, L., Brunet, G., Fuletti, D., Arroyo, Á., & Blanc, M. V. (2021). “The experience of social distancing for families with children and adolescents during the coronavirus (COVID-19) pandemic in Uruguay: Difficulties and opportunities”. Children and Youth Services Review, 121, 105906.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology”. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). “The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence”. The lancet, 395(10227), 912-920.
Brzozowksi, M., & Spotton Visano, B. (2019). “Havin’ Money’s Not Everything, Not Havin’ It Is”: The Importance of Financial Satisfaction for Life Satisfaction in Financially Stressed Households. Journal of Happiness Studies, 21, 573–591.
Costa, C., Olona, C., Tombesi, C. (2020). “Coronavirus: el mapa que muestra los distintos tipos de cuarentena que adoptaron los países de Am´erica Latina”. Available at: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-52248497 (Last accessed April 15th, 2020).
Elledge, B. L., Brand, M., Regens, J. L., & Boatright, D. T. (2008). “Implications of public understanding of avian influenza for fostering effective risk communication”. Health Promotion Practice, 9(4), 54S–59S.
European Centre for Disease Prevention and Control. (2020). “Considerations relating to social distancing measures in response to COVID-19  second update”. Available at: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-19-socialdistancing- measuresg guide-second-update.pdf (Last accessed April 14th, 2020).
Ferguson, N. M., Laydon, D., Nedjati-Gilani, G., Imai, N., Ainslie, K., Baguelin, M., ... & Van-Elsland, S. (2020). “Impact of non-pharmaceutical interventions (NPIs) to reduce COVID-19 mortality and healthcare demand”. Imperial College COVID-19 Response Team", 20.
Geldsetzer, P. (2020). “Knowledge and perceptions of COVID-19 among the general public in the United States and the United Kingdom: a cross-sectional online survey”. Annals of internal medicine, 173(2), 157-160.
Gostin, L. (2006). “Public health strategies for pandemic influenza: Ethics and the law”. Journal of the American Medical Association, 295(14), 1700–1704.
Gray, L., MacDonald, C., Mackie, B., Paton, D., Johnston, D., & Baker, M. G. (2012). “Community responses to communication campaigns for influenza A (H1N1): A focus group study”. BMC Public Health, 12(1), 205.
Holmes, E. A., O'Connor, R. C., Perry, V. H., Tracey, I., Wessely, S., Arseneault, L., ... & Bullmore, E. (2020). “Multidisciplinary research priorities for the COVID-19 pandemic: a call for action for mental health science”. The Lancet Psychiatry.
Kass, N. E., Otto, J., O’Brien, D., & Minson, M. (2008). “Ethics and severe pandemic influenza: Maintaining essential functions through a fair and considered response”. Biosecurity and Bioterrorism, 6(3), 227–236.
Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (2013). “The Constructivist Credo”. London: Left Coast Press.
Maedaniyan, M., Banitalebi, E., Faramarzi, M., Ghorbanpoor, M., & Earnest, C. (2020). “Novel coronavirus: Emphasis on maintaining optimal levels of physical activity under self-quarantine conditions”. Epidemiology and Health System Journal, 7(2), 49-51.
Mays, N., & Pope, C. (1995). “Qualitative research: rigour and qualitative research”. British Medical Journal, 311(6997), 109-112.
Mitchell, T., Dee, D. L., Phares, C. R., Lipman, H. B., Gould, L. H., Kutty, P., ... & Fishbein, D. B. (2011). “Non-pharmaceutical interventions during an outbreak of 2009 pandemic influenza A (H1N1) virus infection at a large public university, April–May 2009”. Clinical Infectious Diseases, 52(suppl_1), S138-S145.
Morrison, L. G., & Yardley, L. (2009). “What infection control measures will people carry out to reduce transmission of pandemic influenza? A focus group study”. BMC Public Health, 9(1), 258.
National Health Service (NHS) UK (2020). “Guidance on social distancing”. Available: https://www. gov. uk/ government/ publications/ covid- 19- guidance- on- social- distancing- and- for- vulnerable- people/ guidance- on- social- distancing- for- everyone- in- the- uk- andprotecting- older- people- and- vulnerable- adults.
Rushton, K., Fraser, C., Gellatly, J., Brooks, H., Bower, P., Armitage, C. J., ... & Bee, P. (2019). “A case of misalignment: the perspectives of local and national decision-makers on the implementation of psychological treatment by telephone in the improving access to psychological therapies service”. BMC health services research, 19(1), 1-12.
Ryan, R. M., Patrick, H., Deci, E. L., & Williams, G. C. (2008). “Facilitating health behaviour change and its maintenance: Interventions based on self-determination theory”. The European health psychologist, 10(1), 2-5.
Spagnola, M., & Fiese, B. H. (2020). “Family routines and rituals. A context for development in the lives of young children”. Infants & Young Children, 20, 284–299.
Stewart, K., & Williams, M. (2005). “Researching online populations: the use of online focus groups for social research”. Qualitative Research, 5(4), 395-416.
Suppawittaya, P., Yiemphat, P., & Yasri, P. (2020). Effects of social distancing, self-quarantine and self-isolation during the COVID-19 pandemic on people’s well-being, and how to cope with it. International Journal of science and healthcare research, 5(2), 12-20.
United Nations Development Programme. (2020). “A conceptual framework for analyzing the economic impact of COVID-19 and its policy implications”. New York: United Nations Development Programme.