نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مطالعات زنان، گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

هدف از این مطالعه، بررسی میزان مشارکت ورزشی دختران دانشجو و شناخت عوامل اجتماعی موثر بر آن است. مشارکت ورزشی به هرنوع فعالیت بدنی ملایم تا شدید که افراد در خانه، مدرسه یا  اجتماع انجام می‌دهند گفته می‌شود. بررسی مشارکت ورزشی دختران  دانشجو از آن رو اهمیت دارد که تحقیقات قبلی نشان می‌دهد نسبت قابل توجهی از دختران در ایران ورزش نمی کنند. چارچوب نظری مورد استفاده در این تحقیق، چارچوبی ترکیبی است که بر متغیرهای  تعیین کننده میزان مشارکت ورزشی تمرکز می‌کند.  روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه  بوده است. جامعه آماری این تحقیق 7700 نفر دانشجویان دختر دانشگاه شهید باهنرکرمان است که  381 نفراز آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از شیوه نمونه گیری سهمیه ای برای انتخاب نمونه‌ها  استفاده شد. نتایج نشان داد که 4/51 درصد دانشجویان مورد مطالعه مشارکت ورزشی قهرمانی متوسطی داشته اند، 2/47  مشارکت ورزشی همگانی  متوسطی داشته اند و 4/45 درصد، مشارکت ورزشی حرفه ای پایینی داشته اند. بر اساس نتایج آزمون‌های استنباطی، سرمایه اجتماعی، جامعه پذیری ورزشی، هزینه‌های ورزشی و حمایت اجتماعی به ترتیب مهمترین متغیرهای اثرگذار بر میزان مشارکت ورزشی دانشجویان دختر هستند. نتایج رگرسیون چند متغیره حاکی از آن است که متغیرهای مستقل، حدود 70 درصد از تفییرات متغیر وابسته را تعیین می‌کنند. همچنین بر اساس نتایج پژوهش، کاهش بار مسئولیت های شغلی و خانوادگی نقش مهمی در بهبود مشارکت ورزشی دختران جوان دارد.
 

کلیدواژه‌ها

احمدی، سیروس و کارگر، سعید (1392). "بررسی نگرش زنان به مشارکت ورزشی و عوامل اجتماعی- روانی موثر بر آن"، جامعه شناسی کاربردی، 24، 4 :210-189.
پارسامهر، مهربان؛ نیک نژاد، محمدرضا و رسولی نژاد، سیدپویا (1396). "تبیین نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مشارکت ورزشی جوانان (مطالعه موردی: شهر یزد)"، مطالعات مدیریت ورزشی، 42، 9:38-17.
تونیکس، فرانک (1388). اعتماد و سرمایه اجتماعی، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی .
شفیعی، شهرام؛ برومند، محمدرضا؛ هژبری، کاظم و سلخی، سهیل (1395). "رابطه بین برخی از عوامل جامعه پذیری با رشد مشارکت ورزشی جوانان"، مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 31: 126-113.
شمسی، عبدالحمید؛ سلطان حسینی، محمد و روحانی، میثم (1394). "تبیین نقش عوامل جامعه‌پذیری در توسعۀ مشارکت ورزشی جوانان (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)"، مطالعات مدیریت ورزشی، 28، 7: 71-88.
ضیاءپور، آرش و کیانی پور، ندا (1391). "تاثیر الگوهای مشارکت در فعالیتهای ورزشی: مطالعه تجربی دانشجویان دانشگاه آزاد شهر کرمانشاه" مطالعات جامعه شناختی جوانان، 6:  108-91.
عریضی، فروغ؛ وحیدا، فریدون و پارسامهر، مهربان(1385). "بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی، مطالعه موردی زنان استان مازندران"، المپیک، 1،34: 80ـ71.
فتحی، سروش. (1388). "تبیین جامعه شناختی مشارکت ورزشی دانشجویان"، پژوهش نامه علوم اجتماعی، 3، 4: 172-145.
منوچهری نژاد، محسن؛ همتی نژاد، مهرعلی و رحمتی، محمد مهدی (1394). "رابطه سرمایه اجتماعی خانواده و مشارکت ورزشی دانش آموزان دختر" ، فصلنامه مدیریت شهری،  3: 257ـ 247.
موسوی، سیدجعفر؛ اسلامی مرزنکلاته، محمدمهدی و خوش فر، غلامرضا (1393). "بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و مشارکت ورزشی زنان در جامعه شهری ایران, مطالعه موردی شهر گرگان"، آمایش جغرافیایی فضا، 62،4 :62-41.
نقدی، اسداله؛ بلالی، اسماعیل و ایمانی، پروین (1390). "موانع فرهنگی- اجتماعی مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی"، زن در توسعه و سیاست،ه 32: 164-147.
نورعلی وند، علی؛ ملکی، امیر؛ پارسامهر، مهربان و قاسمی، حمید (1395). "بررسی نقش سرمایه اجتماعی در تبیین مشارکت ورزشی (مورد مطالعه: زنان استان ایلام)"، مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، 3،5 :149-127.
نورورزی، علی؛ ملکی،امیر و قاسمی، حمید(1397). "بررسی تاثیر تصویر بدن و مدیریت بر مشارکت ورزشی زنان شهر ایلام"، مجله جامعه شناسی کاربردی، 29، 4: 122-99.
وحیدا ، فریدون و عریضی، فروغ (1385). "بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی: مطالعه موردی استان مازندران"، فصلنامه علوم حرکتی، 7 : 62-53.
Ahmad, N; Thorpe, H; Richards, J; Marfell, A (2020). “Building cultural diversity in sport: A critical dialogue with Muslim women and sports facilitators”,  International Journal of Sport Policy and Politics, 12, 4: 637-653.
Birchwood, D; Roberts, K; Pollock, G (2008). “Explaining differences in sport participation rates among young adults: Evidence from the South Caucasus”, European Physical Education Review, 14,3: 283–298.
Bourdieu, P. (1978). “Sport and social class”, Social Science Information, 17: 819 –840.
Carballo-Fazanes, A; Rico-Díaz, J; Barcala-Furelos, R; Rey, E; Rodríguez-Fernández, J; Varela-Casal, C; Abelairas-Gómez, C (2020). “Physical Activity Habits and Determinants, Sedentary Behaviour and Lifestyle in University Students”, International journal of environmental research and public health, 17, 9: 32-72.
Chaabane, S; Chaabna, K; Doraiswamy, S; Mamtani, R; Cheema, S (2021) .”Barriers and Facilitators Associated with Physical Activity in the Middle East and North Africa Region: A Systematic Overview”, International journal of environmental research and public health, 18, 4: 16-47.
Eime, R; Charity, M; Harvey, J (2015). “Participation in sport and physical activity: associations with socio-economic status and geographical remoteness”, BMC Public Health, 15: 434.
Eime, R; Harvey, J; Charity, M; Westerbeek, H (2020). “Longitudinal Trends in Sport Participation and Retention of Women and Girls”, Frontiers in Sports and Active Living, 2: 39-48.
Elliott, S; Bevan, N.; Litchfield, C (2020). “Parents, girls’ and Australian football: A constructivist grounded theory for attracting and retaining participation,” Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 12, 3: 392-413.
Hoy, W; Miskel, C (2008). Educational administration: Theory, research, and practice, New York: McGraw-Hill.
Huang, H.; Liu, L; Chang, C; Hsieh, H; Lu, H (2019). “The Effects of Locus of Control, Agents of Socialization and Sport Socialization Situations on the Sports Participation of Women in Taiwan”, International journal of environmental research and public health, 16,10: 18-41.
Hull, R; Zaidell, L; Mileva, K; de Oliveira, R (2021). “This Girl Can, Can’t She? Perspectives from exercise providers and participants on what factors influence participation”, Psychology of Sport and Exercise, 57, 1: 56-72.
Kilpatrick, M, Hebert, E, Bartholomew, J (2005). “College students’ motivation for physical activity: Differentiating men’s and women’s motives for sport participation and exercise”, Journal of American College Health, 54, 2: 87_94.
Laar, R; Zhang, J.; Yu, T.; Qi, H.; Ashraf, M (2018). “Constraints to women’s participation in sports: a study of participation of Pakistani female students in physical activities”, International Journal of Sport Policy and Politics, 11: 385 - 397.
Lunde, C; Gattario, K (2017).” Performance or appearance? Young female sport participants’ body negotiations”,Body Image, 21: 81–89.
Mara, S; Risto, M; Sharon, P (2021). “Marginalized girls’ gendered experiences within a constructivist afterschool program “, Sport, Education and Society, 26, 6: 579-591.
Marsh, A; Zavilla, S; Acuna, K; Poczwardowski, A (2015). “Perception of purpose and parental involvement in competitive youth sport”, Health Psychology Report, 3: 13–23.
Ogidan, R; Onifade, O; Ologele, I (2013). “Social Cultural Factors Influencing Women’s Participation in Sports as Perceived by Female Students of the University of Ilorin” , Makerere journal of higher education, 2,4:159-167.
Park, S; Lee, C.; Kim, D; Park, J; Jang, D (2020).” A Developmental Model for Predicting Sport Participation among Female Korean College Students”, International Journal of Environmental Research and   Public Health, 17, 4: 5010-5019.
Pape, M (2020). “Gender Segregation and Trajectories of Organizational Change: The Underrepresentation of Women in Sports Leadership”, Gender and Society, 34, 1: 81-105.
Putnam, R (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, New York: Simon and Schuster.
Richardson, J (1986). “The Forms of Capital”, In Pp. 241-258 Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, New York: Greenwood.
Robbins, B (2017). “Status, identity, and ability in the formation of trust”, Rationality and Society, 29, 4: 408-448.
Sáez, I; Solabarrieta, J; Rubio, I (2021). “Motivation for Physical Activity in University Students and Its Relation with Gender, Amount of Activities, and Sport Satisfaction”, Sustainability, 13: 31-83.
Sabiston, C; Pila, E; Vani, M; Thogersen-Ntoumani, C (2019). “Body image, physical activity, and sport: A scoping review”, Psychology of Sport and Exercise, 42: 48-57.
Sheridan, D; Coffee, P; Lavallee, D (2014). “A systematic review of social support in youth sport”, International Review of Sport and Exercise Psychology, 7, 1: 198–228.
Shen, B; Centeio,; Garn, A; Martin, J; Kulik, N; Somers, C ; McCaughtry, N (2018). “Parental social support, perceived competence and enjoyment in school physical activity”, Journal of Sport andHealth Science, 7, 3: 346–352.
Studer, F; Schlesinger, T; Engel, C (2011). “Socio-economic and cultural determinants of sports participation in Switzerland from 2000 to 2008”, European journal for sport and society, 8, 3: 147-166.
Vani, M; Pila, E; Willson, E; Sabiston, C (2020). “Body-related embarrassment: The overlooked self-conscious emotion”, Body Image, 32: 14-23.
Wilson, T (2002). “The paradox of social class and sports involvement: The roles of cultural and economic capital”, International Review for the Sociology of Sport, 37: 5–16.
Wilson, O; Colinear, C; Guthrie, D; Bopp, M (2022). “Gender differences in college student physical activity, and campus recreational facility use, and comfort”, Journal of American college health, 70, 5: 1315–1320.
Verloigne, M; Veitch, J; Carver, A; Salmon, J; Cardon, G; De Bourdeaudhuij, I; Timperio, A (2014). “Exploring associations between parental and peer variables, personal variables and physical activity among adolescents: A mediation analysis”, BMC Public Health, 14: 966-953.